Najczęściej spotykane objawy usterek w autach osobowych i ich przyczyny
Poniżej zestawiono najczęściej spotykane objawy usterek w autach osobowych, których wystąpienie zawsze powinno wzbudzić niepokój kierowcy.
Należy kliknąć odpowiedni link w celu poznania prawdopodobnej przyczyny (lub prawdopodobnych przyczyn) występowania danego objawu.
- Auto ma gorsze osiągi, mniejszą moc maksymalną i gorzej przyśpiesza
- Brak przyśpieszania lub słabe przyśpieszanie auta pomimo włączonego biegu, dodawania gazu i zwiększania prędkości obrotowej
- Łączne występowanie: nadmiernego zużycia oleju, głośnej i nierównomiernej pracy silnika, ciężkiego rozruchu, zwiększonego zużycie paliwa i przedmuchów spalin do skrzyni korbowej (z otworu wlewu oleju wydobywają się spaliny)
- Szarpanie przy ruszaniu z miejsca
- Piski i głośne dźwięki (hurgotanie) dochodzące z silnika zwykle po wciśnięciu pedału sprzęgła
- Wszelkiego rodzaju hałasy i drgania pochodzące z okolic sprzęgła oraz problemy ze zmianą biegów
- Czarne spaliny z rury wydechowej
- Niebieskie spaliny z rury wydechowej
- Białe spaliny z rury wydechowej
- Zwiększone zużycie oleju
- Stuki dochodzące z silnika
- Szelest dochodzący z obudowy łańcucha napędu rozrządu
- Stałe, niezależne od warunków jazdy piszczenie paska
- Intensywny pisk paska pojawiający się po włączeniu klimatyzacji automatycznie sterowana klimatyzacja samoczynnie wyłącza się po chwili
- Pisk paska przy skręcie kierownicy do oporu lub jej bardzo szybkim obracaniu
- Pisk pojawiający się po przejechaniu przez kałużę i towarzyszące temu zaświecenie się kontrolki braku ładowania
- Głośna praca turbosprężarki
- Wyciek oleju od strony turbiny układu doładowania silnika
- Wyciek oleju od strony kompresora układu doładowania silnika
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-samochód nie rusza z miejsca po wybraniu trybu jazdy
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-nierównomierne przekazywanie napędu z silnika (falowaniepo wybraniu trybu jazdy)
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-szarpanie przy wybieraniu trybu pracy skrzyni
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-płyn skrzyni biegów jest brązowej barwy lub wydziela zapach spalenizny
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-migotanie kontrolki PRNDS plus pozostawanie skrzyni w pozycji fail-safe
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-niezależne od kierowcy przełączanie biegów z pozycji D na pozycję S w czasie jazdy
- Auto z automatyczną skrzynią biegów-nie można uruchomić auta w pozycji P, możliwe jego uruchomienie tylko w pozycji N
- Szumy-głośna praca dochodząca z okolicy skrzyni biegów w autach z przednim napędem
- Szumy-głośna praca dochodząca z okolicy skrzyni biegów tylko na konkretnych biegach
- Szumy-głośna praca dochodząca z okolicy tylnego mostu w autach z tylnym napędem lub napędem 4x4
- Zgrzyty w momencie zmiany poszczególnych biegów lub opór przy ich zmianie
- Wyskakiwanie biegów
- Klikanie przy niskich prędkościach jazdy lub w czasie skrętu
- Wibracje odczuwalne na kole kierownicy w trakcie jazdy
- Wibracje odczuwalne na kole kierownicy w trakcie hamowania
- Szum na luzie w trakcie pracy silnika
- Piski opon podczas pokonywania zakrętów, nawet z niewielką prędkością oraz podczas każdego hamowania, w tym nawet łagodnego
- Trudności z utrzymaniem prostoliniowego kierunku jazdy
- Nadmiernie zużyty bieżnik na brzegu opony
- Łatwość wpadania w poślizg, nawet w normalnych warunkach
- Ubytek płynu chłodniczego w autach posiadających instalację gazową (zasilanie gazem LPG)
- Nieprawidłowe wskazania poziomu gazu LPG w zbiorniku
- Nie można zatankować gazu LPG do pełna i pistolet odbija za wcześnie
- Słabsze osiągi auta na wyższych obrotach silnika przy zasilaniu gazowym LPG i prawidłowa praca silnika na biegu jałowym
- Wyczuwalny zapach gazu LPG w kabinie i wokół auta
- Szarpanie podczas przyśpieszania auta przy zasilaniu gazem LPG, nierówna praca silnika na wolnych obrotach, prawidłowa praca silnika na wyższych obrotach
- Samoczynne przełączanie się rodzaju zasilania z gazu LPG na benzynę podczas przyśpieszania
- Szarpanie podczas przyśpieszania auta przy zasilaniu gazem LPG i nierówna praca silnika, zwłaszcza w okresie zimowym
- Strzelanie gazu LPG pod maską w kolektorze ssącym w trakcie przyśpieszania auta lub przy uruchamiania silnika
- Stałe lub okresowo świecenie się kontrolki check engine w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG)
- Samoczynne gaśnięcie silnika przy hamowaniu w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG)
- Słabsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG), problemy z uruchomieniem silnika
- Przegrzewanie się silnika w korkach lub pod obciążeniem, w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG)
- Problemy z uruchomieniem silnika w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG) i jednoczesne zwalnianie auta przy zasilania benzyną
- Wyraźne zmniejszenie się prześwitu z tyłu auta (ocieranie o progi zwalniające) w pojazdach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG)
- Niedziałające ogrzewanie w autach posiadających instalację gazową (zasilanych gazem LPG)
- Falowanie obrotów, gaśnięcie silnika i brak mocy
- W autach Diesla z filtrem DPF stopniowe zwiększanie się ilości oleju w silniku, aż do przekroczenia jego maksymalnego poziomu
- Miganie lub ciągłe świecenie się kontrolki flitra cząstek w autach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF lub FAP), problemy z uruchomieniem silnika
- Gęsty, brunatny szlam pod korkiem wlewu oleju
- Plamy oleju pod autem
- Ślady oleju na filtrze powietrza i jego obudowie
- Wypychanie bagnetu oleju i wydobywanie się spod niego spalin
- Stałe świecenie się kontrolki CHECK ENGINE
- Bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia silnika
- Problemy z uruchomieniem silnika, jego nierówna praca na wolnych obrotach oraz szarpanie podczas przyśpieszania auta
- Podwyższone zużycie paliwa przez auto przy jednoczesnym spadku mocy silnika
- Czarne spaliny z rury wydechowej oraz auto ma gorsze osiągi, mniejszą moc maksymalną i gorzej przyśpiesza
- Obecność oleju w układzie dolotowym silnika
- Gwizd turbosprężarki na wyższych obrotach
- Szarpanie podczas przyśpieszania auta
- Włączanie się kontrolki CHECK ENGINE przy dodawaniu gazu
- Większe niż zwykle wibracje silnika wyczuwalne na karoserii auta oraz metaliczny dźwięk ocierania dochodzący z okolic sprzęgła
- Silnik stuka, kołysa się oraz mocno hałasuje w trakcie rozruchu i gaszenia
- Utrudnione ruszanie i płynna zmiana biegów
- Mimo pracującego silnika, wrzuconego biegu i wyciśniętego sprzęgła auto nie rusza z miejsca
Informujemy, że wykaz jest systematycznie uzupełniany.
UWAGA - Dane publikowane w serwisie www.gnomon.pl służą wyłącznie celom informacyjnym. Pomimo że dokładamy wszelkiej staranności aby zamieszczane informacje odpowiadały stanowi faktycznemu, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za aktualność i dokładność udostępnianych danych oraz ich przydatność dla podejmowanych decyzji/działań przez użytkowników naszego serwisu.