Praktyczne porady - jak dobrze kupić; używane auto?
A. Sprzedający:
Ogłoszenie |
Często zdarza się, że sprzedający samochód jest zawodowym handlarzem, jednak brakuje takiej informacji w ogłoszeniu lub informacja o tym fakcie jest ukrywana przez sprzedającego aż do chwili finalizacji transakcji. Kiedy mamy do czynienia z taką sytuacją może to oznaczać, że sprzedający ma coś do ukrycia i nie warto kupować oferowanego samochodu, a przynajmniej nie na proponowanych przez niego warunkach. Co może zatem wskazywać na nieuczciwe intencje sprzedającego? Poniżej kilka wskazówek pomocnych przy wstępnej selekcji ogłoszeń motoryzacyjnych: a). można spróbować wpisać podany w ogłoszeniu numer telefonu do wyszukiwarki, jeśli w wynikach pojawią się linki do innych ogłoszeń, zazwyczaj oznacza to że mamy do czynienia z zawodowym handlarzem; b). szablon ofert różnych pojazdów jest identyczny, bardzo podobny lub występują identyczne opisy oferowanych do sprzedaży aut; c). specyficzny żargon używany w ogłoszeniu, np. jedyny taki…, używany przez kobietę…, nie wymaga wkładu finansowego…, igła…, dla konesera, itp. lub stosowanie innych metod przyciągnięcia uwagi przeglądających oferty, np. tytuł ogłoszenia napisany wielkimi literami; d). wysokiej jakości zdjęcia w ogłoszeniu (czasami jest widoczny w rogu zdjęcia podpis wykonującego fotografię) lub niezwykła czystość auta (z zewnątrz i we wnętrzu), z papierowymi dywanikami i sterylną komorą silnikową włącznie; e). w ogłoszeniu występuje adnotacja o opłatach lub fakturze, np. gotowy do rejestracji…, często okazuje się, że sprzedająy pośredniczy przy załatwianiu leasingu, kredytu lub ubezpieczenia z marżą znacznie przekraczającą stawki rynkowe; f). zaznaczanie pola pierwszy właściciel, w sytuacji gdy auto zostało sprowadzone z zagranicy albo odkupione z firmy leasingowej; g). auta z kartką za szybą, przypominającą ogłoszenie prywatne, rozstawione w ruchliwych miejscach. |
Prywatny sprzedający czy zawodowy handlarz? |
Warto zweryfikować sprzedającego już na etapie rozmowy telefonicznej. Najlepiej jest zadawać konkretne pytania i oczekiwać konkretnych odpowiedzi, np. czy oferta jest aktualna lub zapytać o szczegóły wyposażenia lub historii serwisowej auta. Handlarz będzie kluczył i zazwyczaj od razu nie udzieli konkretnej odpowiedzi. |
Nieuczciwy sprzedawca |
Zachowanie sprzedającego w trakcie oględzin samochodu może wskazywać na jego nieuczciwe intencje, np.: a). umawianie oględzin auta po zmroku, b). zapewnianie, że auto nie wymaga wkładu finansowego, c). unikanie podania informacji o przebiegu auta, d). wywieranie presji na kupującego na szybkie podjęcie decyzji o zakupie auta a przez zaniechanie dalszych oględzin pojazdu, np. w drodze są już następni zainteresowani zakupem auta, itp. e). wcześniejsze uruchomienie auta i jego przedstawienie do oględzin z rozgrzanym silnikiem; f). intensywne zapachy chemii samochodowej w kabinie pojazdu maskujący np. zawilgocenie pojazdu, g). pozostawienie drobnych usterek „rzucających się w oczy” w celu zamaskowania prawdziwych problemów w aucie; h). sterylna komora silnikowa w używanym aucie. |
B. Oględziny samochodu:
Powłoka lakiernicza |
Sprawdź, czy nadwozie i podwozie nie posiadają oznak korozji. Pamiętaj przy tym, aby oględziny prowadzić; za dnia, przy słonecznej pogodzie i na otwartej przestrzeni (nie w garażu). Auto powinno stać; na poziomej powierzchni. Zwykle lakier nie powinien mieć; różnych odcieni, w tym patrząc pod słońce. Musimy jednak wiedzieć;, że istnieją specjalne typy lakierów, które zmieniają swą barwę i wygląd wraz z różnym kątem obserwacji i różnymi warunkami oświetlenia. Oględziny lakieru powinny również obejmować; takie części nadwozia jak: pokrywa komory silnikowej i bagażnika, drzwi i ich zawiasy, wlew paliwa, górne płaszczyzny progów, nadkola po otwarciu tylnych drzwi. Poza tym przyjrzyj się miejscom połączenia uszczelek szyb z nadwoziem, podszybiu, osłoniętym miejscom przedziału silnika, powierzchnio pod wykładzianami w przedziale pasażerskim, bagażniku i komorze silnikowej. Takie postępowanie ułatwi Ci wykrycie ognisk korozji lub śladów naprawy blacharskiej. Dobrze jest również dokonać; pomiaru grubości lakieru w różnych miejscach karoserii, takich jak: okolice mocowania zderzaków i amortyzatorów, krawędzie błotników i drzwi, okolice przy zderzakach, dach nad drzwiami i szybami, podszybie z tyłu i przodu, okolice reflektorów, krawędzie maski i bagażnika oraz podłoga w bagażniku. W zależności od otrzymanych wyników możemy wnioskować;:
|
Podwozie |
Dokonaj oględzin podwozia pojazdu. Szukaj wycieków z silnika, skrzyni biegów, układów przeniesienia napędu oraz pozostałych układów. Sprawdź stan zawieszenia. Przyjrzyj się również elementom układu zawieszenia auta (tj. wahaczom, drążkom kierowniczym, reakcyjnym, sworzniom, przegubom oraz elementom gumowym). Nie powinna na nich występować; znaczna korozja, uszkodzenia mechaniczne, czy objawy zużycia lub starzenia (np. pęknięcia) w przypadku elementów gumowych. Ich naprawa jest zwykle niemożliwa, a wymiana oznacza dodatkowe koszty, czasami bardzo wysokie. Sprawdź podłużnice pojazdu, rdza na podłużnicy może oznaczać;, że pojazd uczestniczył w poważnej kolizji. |
Opony |
Sprawdź wszystkie opony auta, pod kątem zużycia bieżnika i uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien mieć; wysokość; przynajmniej 2mm w przypadku opony letniej i 5mm w przypadku opony zimowej. Mniejsza wysokość; bieżnika kwalifikuje oponę do wymiany. Oceń równomierność; zużycia bieżnika. Jeżeli zużywa się on nierówno, może to oznaczać; nieprawidłowo ustawioną zbieżność; kół lub nawet niewłaściwą geometrię pojazdu. To z kolei może oznaczać;, że masz do czynienia z autem powypadkowym. |
Amortyzatory |
Sprawdź stan amortyzatorów. Nasjprościej jest przycisnąć; jeden z boków samochodu nad kołem, a następnie przy maksymalnym ugięciu amortyzatora zwolnić; raptownie nacisk. Nadwozie powinno wrócić; do normalnego położenia bez zbędnych wahnięć;. Jeżeli jest inaczej, amortyzator kwalifikuje się do wymiany. |
Silnik i układ wydechowy |
Dokonaj oględzin silnika. Widząc mocno zaolejony silnik, możesz spodziewać; się niedalekiej konieczności wymiany jego uszczelnień. Z kolei „sterylnie” czysty silnik w aucie może oznaczać; chęć; ukrycia przez sprzedającego wycieków oleju. Generalnie nie powinien nas niepokoić; zabrudzony silnik, jednak brud nie powinien być; związany z wyciekami oleju lub innych płynów. Takie wycieki zazwyczaj oznaczają jakieś kłopoty z silnikiem. Warto również sprawdzić; stan pasków klinowych. Nie powinny nosić; znamion uszkodzeń mechanicznych a ich ugięcie nie powinne być; większe niż 10mm. W trakcie oględzin warto również zajrzeć; w okolice wylotu rury wydechowej. ślady tłustego i czarnego osadu oraz krople oleju na zderzaku oznaczają mocno zużyty silnik i spalanie oleju większe od dopuszczalnego przez producenta. Musisz wiedzieć;, że w sprawnym silniku, niezależnie czy jest to benzynowy czy wysokoprężny, z rury wydechowej powinny wydostawać; się bezbarwne spaliny. Niebieskawe lub siwe zabarwienie spalin, szczególnie podczas rozruchu zimnego silnika oznacza zazwyczaj jego znaczne zużycie, ponieważ jest to oznaka spalania oleju silnikowego. To, w jakich warunkach pracy silnika pojawia się dymienie, może sugerować; rodzaj uszkodzenia. Jeśli nie widzisz dymu na biegu jałowym, ale pojawia się on przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów, może to świadczyć; o zużyciu uszczelniaczy zaworowych. Jeżeli zaobserwujesz dym na biegu jałowym i przy zwiększaniu obrotów, świadczy on o zużyciu się pierścieni tłokowych i gładzi cylindra. W silnikach wyposażonych w turbosprężarkę kłęby niebieskiego dymu mogą również oznaczać; uszkodzenie turbiny. Z kolei biały kolor spalin przy jednoczesnym braku widocznych wycieków z układu chłodzenia, świadczy o przedostawaniu się cieczy chłodzącej do komory spalania. Zwykle powodem tego jest uszkodzona uszczelka pod głowicą lub pęknięcie głowicy albo kadłuba silnika. Trzeba przy tym wiedzieć;, że dym pochodzący z płynu chłodniczego jest znacznie gęstszy niż para wodna wydostająca się z wydechu, będąca normalnym produktem spalania i wyraźnie widoczna w niskich temperaturach. Jest jeszcze czarny dym z rury wydechowej, który możesz najczęściej zaobserwować; w silnikach wysokoprężnych. Pojawia się on zwykle przy dużym obciążeniu silnika oraz przy jego wysokich obrotach. Musisz pamietać;, że niewielkie dymienie z rury wydechowej jest dopuszczalne i nie musi automatycznie świadczyć; o zużyciu układu wtryskowego. Jeżeli jednak nawet przy niewielkim dodaniu gazu pojawiają się kłęby czarnego dymu, to wyraźnie świadczy to o poważnej usterce układu wtrysku paliwa do silnika. W takim wypadku trzeba liczyć; się z koniecznością przeprowadzenia regulacji lub, co gorsza, wymiany końcówek wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy lub pompy wtryskowej. Czarny dym może również oznaczać; uszkodzenie układu recyrkulacji spalin. Tak czy inaczej, w takiej sytuacji koniecznie należy wykonać; diagnozę w specjalistycznym warsztacie. Generalnie musisz wiedzieć;, że naprawa układu wtryskowego jest kosztowna. Dotyczy to przede wszystkim nowoczesnych silników wyposażonych z pompowtryskiwacze albo wtrysk paliwa typu common rail. Czarny dym może pojawić; się także w silniku benzynowym, w przypadku np. usterki układu sterowania silnikiem lub wtrysku paliwa. Wówczas do cylindrów może być; dostarczana bardzo bogata mieszanka paliwowa a spalanie nie będzie całkowite i zupełne. Dymienie nie będzie w takiej sytuacji duże, ale pojawia się ono nawet na biegu jałowym. Zapach spalin wydobywającyc się z układu chłodzenia silnika (chłodnica lub zbiornik wyrównawczy) oraz pęcherze powietrza w zbiorniku wyrównawczym świadczą o nieszczelności układu chłodzenia i konieczności przeprowadzenia poważnej naprawy silnika. Rychła naprawa silnika będzie również niezbędna, gdy w zbiorniku lub chłodnicy znajdziesz „tłuste oka” jak w rosole, albo ciecz ma kolor brunatny bądź rdzawy. W tym miejscu musisz pamiętać;, aby korka wlewu płynu chłodzącego nie otwierać; przy gorącym silniku, gdyż grożi to poparzeniem. Można również wnioskować; o stanie silnika na podstawie wyglądu wskaźnika poziomu oleju lub korka wlewu oleju. Jeżeli na wskaźniku znajdziesz kropelki cieczy chłodzącej lub opiłki metalu, świadczy to o złym stanie technicznym silnika i konieczności przeprowadzenia jego naprawy. Z kolei szlam przypominający majonez, może świadczyć; o obecności płynu chłodzącego w układzie olejowym i konieczności przeprowadzenia poważnej naprawy silnika (trzeba wiedzieć;, że szlam pojawia się również, gdy auto jest używane na bardzo krótkich odcinkach). Jeżeli olej jest wydmuchiwany z silnika poprzez otwarty otwór wlewu oleju lub kontroli poziomu oleju, a dodatkowo wydobywa się znich czarny dym, są to również oznaki znacznego zużycia silnika. W przypadku aut z silnikami o zapłonie iskrowym (silniki zasilane benzyną, LPG, CNG czy etanolem) warto również wykręcić; i obejrzeć; świece zapłonowe. Jeżeli końcówka świecy ma inny kolor niż jasnoszary przechodzący w brąz lub jest nadpalona , wówczas prawie zawsze oznacza to mocno zużyty silnik. O stanie silnika i układu wydechowego możemy się wiele dowiedzieć; wykonując na stacji diagnostycznej pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach silnika oraz wykonując badanie składu spalin emitowanych przez silnik. |
Auto powypadkowe |
Mimo zapewnień sprzedawcy o bezwypadkowości auta, warto sprawdzić;, czy nie mamy przypadkiem do czynienia z autem powypadkowym. W tym celu oceń stan lakieru pod kątem występowania kurzu i śladów innych zanieczyszczeń w powłoce lakierniczej. Warto przy tym również sprawdzić; lakier w miejscach normalnie zakrytych przez tapicerkę, czy wykładzinę. Kontrolę lakieru prowadzimy również w obrębie komory silnikowej, np. połączenia nadwozia/podwozia z zespołem napędowym. Należy również dokładnie przyjrzeć; się szczelinom i dopasowaniu różnych elementów nadwozia, np. błotniki, drzwi, reflektory, pokrywa silnika, pokrywa bagażnika, itd. Różna wielkość; szczelin lub ich niedopasowanie może oznaczać;, że mamy do czynienia z autem powypadkowym. Trzeba również dokładnie przyjrzeć; się podłużnicom. Nie mogą nosić; śladów rdzy, deformacji, rys lub pęknięć;. Wszystkie pokrywy i drzwi powinny otwierać; się lekko i bez oporów. Wszystkie uszczelki w aucie powinny być; wolne od pęknięć;, oznak starzenia oraz nie powinny być; polakierowane. Pod uszczelkami nie powinny się znajdować; ślady po innych lakierach niż lakier fabryczny oraz nie powinno być; śladów korozji. Należy dokonać; oględzin połączeń skręcanych. Na śrubach i blachowkrętach nie powinno być; śladów odkręcania oraz powinny być; one równomiernie polakierowane. Warto również zwrócić; uwagę na sposób nałożenia konserwacji lub materiału tłumiącego. Na elementy karoserii. Nałożony materiał powinien mieć; regularny kształt. Wynika to z faktu, że jest on nakładany maszynowo i bardzo trudno jest uzyskać; podobny efekt w warunkach warsztatowych. W trakcie oględzin należy zwracać; również uwagę na ślady odcięć; i spawania. Warto również przyjrzeć; się szybom auta. Wszystkie szyby powinny nosić; identyczne oznaczenia a daty produkcji powinny być; zbliżone. Data produkcji szyb powinna się mniej więcej zgadzać; z datą produkcji auta (szyby nie mogą być; młodsze). Nierówno osadzone reflektory, kierunkowskazy lub zgrubienia na zderzakach mogą również wskazywać; na naprawę powypadkową auta. Warto zbadać; grubość; powłoki lakierniczej pojazdu. Powinna ona wynosić; od 0,08 mm do 0,2 mm. Korzystając z usług profesjonalnego warsztatu możesz również dokonać; pomiaru punktów bazowych nadwozia względem fabrycznych punktów odniesienia przewidzianych przez producenta, czyli sprawdzić; geometrię pojazdu. |
Wnętrze pojazdu |
Dokonaj oględzin wnętrza pojazdu, tj. stanu fotela kierowcy i pozostałych pasażerów. Zapadnięte lub wysiedziałe siedzisko kierowcy może oznaczać; spory przebieg pojazdu. Z kolei sfatygowane fotele pasażerów mogą sugerować; użytkowanie auta jako taksówki. Wytarte nakładki pedałów, kierownica, dźwignia zmiany biegów, jak również zużyta podsufitka i pozostałe elementy przedziału pasażerskiego sugerują intensywną eksploatację lub znaczny przebieg pojazdu. Warto również przyjrzeć; się zapalniczce, popielniczce oraz zwrócić; uwage na zapach panujący w przedziale pasażerskim. Szczególnie zapach zgnilizny powinien wzbudzić; naszą czujność;. To samo tyczy się mocno wyperfumowanych wnętrz pojazdów. |
Auto kradzione |
Sprawdź również i porównaj numery nadwozia z numerami zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym. |
C. Jazda próbna:
Wybór trasy do jazdy próbnej |
Przejedź się samochodem przynajmniej parę kilometrów. Najlepiej, aby poruszać; się po drogach o zróżnicowanej nawierzchni (w tym po kostce czy „kocich łbach”) mających łagodne i ostre zakręty. |
Styl prowadzenia pojazdu w trakcie jazdy próbnej |
Ważne, abyś poruszał się z różną prędkością w trakcie jazdy na wprost i w zakrętach. Praktyka pokazuje, że przy większej prędkości (ponad 100km/h) i gwałtownym hamowaniu zaczyna się ujawniać; większość; usterek zawieszenia, układu kierowniczego, czy układu hamulcowego. Musisz przy tym jednocześnie pamiętać; o obowiązujących ograniczeniach prędkości występujących na drogach i nie przecenianiu własnych umiejętności. O ile to możliwe, warto aby przez pewien odcinek auto prowadził dotychczasowy użytkownik auta. Wówczas możesz się więcej dowiedzieć; o jego stylu jazdy, który ma duży wpływ na stopień zużycia auta. |
Deska rozdzielcza/lampki kontrolne |
Obserwuj lampki kontrolne przy uruchamianiu silnika: poduszek powietrznych, ładowania akumulatora, silnika „check engine”, smarowania i innych. Lampki kontrolne powinny się zapalić; na parę sekund i następnie zgasnąć;. Nie zapalające się lampki,nie gasnące lampki lub okresowo zapalające się lampki kontrolne mogą oznaczać; różne problemy, np. uszkodzone poduszki powietrzne, uszkodzony/zużyty katalizator lub filtr cząstek stałych, niedostateczne smarowanie silnika, brak ładowania akumulatora, itd. |
Manualna skrzynia biegów |
Sprawdź
jak pracuje sprzęgło i wszystkie biegi, włącznie ze wstecznym. Sprzegło
powinno pracować; lekko a biegi również |
Automatyczna skrzynia biegów |
Dokonaj oględzin skrzyni automatycznej. W trakcie jazdy nie powinny być; odczuwalne żadne szarpnięcia, zarówno przy przy ruszaniu miejsca, jak i zmianie poszczególnych biegów. Biegi w całym zakresie prędkości powinny wchodzić; płynnie, bez zacięć; i zgrzytów. Warto upewnić; się, że w trybach automatycznych redukcja biegów następuje bez problemów, oraz, że poprawnie działają przyciski sterowania skrzynią przy kierownicy jak również wszystkie programy jazdy automatycznej. O ile istnieje taka możliwość; warto jest również przejechać; się z poprzednim właścicielem auta, aby sprawdzić; jak traktuje on skrzynię. |
Układ wydechowy |
Sprawdź stan układu wydechowego. Jeżeli po odjęciu gazu pojawia się basowy pomruk, może to oznaczać; konieczność; wymiany tłumika. |
Układ kierowniczy, układ hamulcowy oraz zawieszenie |
Jeżeli po ruszeniu auta (z przednim napędem) i maksymalnym skręcie kierownicy słychać; stuki dochodzące z przednich kół, oznacza to konieczność; wymiany przegubów. Jeżeli słychac piszczenie dochodzące z przednich kół przy jeździe po łuku, oznacza to zazwyczaj konieczność; wymiany łożysk piasty kół. Przy jeździe na prostej i równej nawierzchni sprawny układ kierowniczy/hamulcowy powinien umożliwiać; jazdę auta na wprost nawet po puszczeniu kierownicy, w tym również przy hamowaniu. Jeśli auto jest wyposażone w elektroniczny układ zapobiegajacy blokowaniu kół przy gwałtownym hamowaniu (ABS), w trakcie jazdy naciśnij gwałtownie hamulec do końca – powinno być; odczuwane odpuszczanie hamulca w momencie blokowania się poszczególnych kół. Pamiętaj również o sprawdzeniu działania hamulca ręcznego. Generalnie Twój niepokój powinny wzbudzać; wszelkie stuki z zawieszenia, ściąganie podczas hamowania, itd. |
Silnik |
Wsłuchuj się w odgłosy dochodzące z silnika. Wszelkie metaliczne stuki dochodzące z silnika mogą świadczyć; o kiepskim stanie technicznym silnika. Silnik powinien się dać; uruchomić; po maksymalnie kilku obrotach wału korbowego. Trudne uruchomienie silnika może świadczyć; o rychłej konieczności wymiany akumulatora lub rozrusznika. Warto wyłączyć; i ponownie uruchomić; rozgrzany silnik. Trudności z ponownym uruchomieniem silnka mogą wskazywać; na jego znaczne zużycie. Stopień zużycia silnika można również ocenić; na podstawie sposobu rozpędzania się samochodu. Metaliczne stuki dochodzące z silnika w trakcie powolnego rozpędzania się samochodu na najwyższym biegu z prędkości ok. 50-60km/h mogą oznaczać; kiepski stan techniczny silnika. Generalnie Twój niepokój powinny wzbudzać; wszelkie stuki o metalicznym pogłosie, dochodzące z jednostki napędowej. |
Ranking
aut nowych i używanych na rok 2019
UWAGA - Dane publikowane w serwisie www.gnomon.pl służą wyłącznie celom informacyjnym. Pomimo że dokładamy wszelkiej staranności aby zamieszczane informacje odpowiadały stanowi faktycznemu, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za aktualność; i dokładność; udostępnianych danych oraz ich przydatność; dla podejmowanych decyzji/działań przez użytkowników naszego serwisu.