Strona g??wna STRONA GŁÓWNA Kategorie porównania KATEGORIE Poradniki kupującego PORADNIK Kontakt KONTAKT Poleć stronę znajomym:
ecodriving

Ekonomiczna jazda (Eco-driving), czyli jak w prosty sposób obniżyć koszty eksploatacji samochodu



Ekonomiczny styl jazdy (Eco-driving), wbrew często spotykanym opiniom, wcale nie oznacza wydłużenia czasu przejazdu po zaplanowanej trasie w porównaniu z tradycyjnym stylem jazdy. Ekonomiczny styl jazdy ma przede wszystkim na celu ograniczenie przypadków zatrzymywania się i ruszania z miejsca, gdyż w tych fazach auto spala najwięcej paliwa. Poniżej prezentujemy podstawowe zasady ekonomicznej jazdy wraz szacunkowymi danymi dotyczącymi spodziewanych oszczędności w spalaniu paliwa przez auto. Ich stosowanie w codziennej jeździe przynosi zazwyczaj oszczędności w zużycia paliwa przez auto dochodzące nawet do 40%.


Jak postępować

Opis

Spodziewane oszczędności

Zapalaj silnik bez używania gazu

Dawniej dodawanie gazu przy uruchamianiu silnika było konieczne w celu dostarczenia do cylindrów odpowiedniej ilości paliwa w momencie jego startu. Obecnie w nowych samochodach jest to zbędne-paliwo dozowane jest automatycznie, zajmuje się tym komputer sterujący pracą silnika.

Poniżej 5%.

Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz

Nawet podczas bardzo niskich temperatur w zimie samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Pamiętaj przy tym, aby nie rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości chwilę po ruszeniu, gdyż drastycznie zwiększa to zużycie paliwa oraz obniża trwałość silnika. Na dużym mrozie, przed uruchomieniem rozrusznika, przez chwilę rozgrzej akumulator; włączając światła mijania czy radio, następnie wyłącz te odbiorniki prądu i uruchom silnik. Jeśli nie odpalisz za pierwszym razem silnika, odczekaj spokojnie około minuty i spróbuj ponownie.

Poniżej 10%.

Redukuj wagę pojazdu

Większa masa samochodu oznacza większe zużycie paliwa. warto więc od czasu do czasu opróżnić bagażnik z niepotrzebnych rzeczy.

Zazwyczaj zwiększenie masy pojazdu o każde 50 kg powoduje zwiększone zużycia paliwa o około 0,3 do 0,4 litra na każde 100 kilometrów.

Zmniejszaj opory powietrza

Wszystkie dodatkowe elementy montowane na zewnątrz auta, np. bagażniki dachowe, czy uchwyty na rowery czy spojlery znacznie zwiększają opory powietrza, co powoduje zwiększone spalanie. Warto zatem zdemontować takie wyposażenie, jeśli się z niego nie korzysta. Pamietaj, że niepotrzebny bagażnik nie tylko zwiększa opór powietrza, ale i masę auta. Pamiętaj, że otwarte okna, czy szyberdach również powodują powstanie zwiększonego oporu powietrza i efekcie powodują wyższe zużycie paliwa przez samochód.

Przy szybkiej jeździe auto z dodatkowym bagażnikiem dachowym lub uchwytem na rowery spali co najmniej o 0,5 litra paliwa więcej na każde 100 przejechanych kilometrów. Relingi dachowe potrafią zwiększyć spalanie nawet do 5%.

Staraj się jeździć płynnie, ze stałą prędkością, bez zbędnego przyspieszania i hamowania. Przewiduj podczas jazdy

Prowadząc pojazd przewiduj, co się stanie za chwilę. Zwalniaj odpowiednio wcześniej przed skrzyżowaniem, by światła zmieniły się, zanim zatrzymasz pojazd. Możesz wówczas dojechać do świateł łagodnie hamując silnikiem, zamiast cisnąć pedał hamulca tuż przed sygnalizacją. Przyśpieszaj nieco, zanim zaczniesz wjeżdżać pod górę. Najwięcej energii zużywasz na rozpędzenie pojazdu. Zachowując większe odstępy pomiędzy autami będziesz mógł częściej hamować silnikiem.

Zwykle do 20-25%

Hamuj silnikiem

Pamiętaj, że w trakcie hamowania silnikiem w nowoczesnych autach dopływ paliwa do silnika jest odcinany do około 1200 obr/min. W przypadku jazdy na luzie paliwo, choć w niewielkiej ilości, to jednak wciąż płynie do silnika.W związku z tym dojeżdżaj do skrzyżowania hamując głównie silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca. Hamowanie powoduje, że wcześniej wytworzona energia zostaje zmarnowana a spalone paliwo nie jest efektywnie wykorzystane.

Jak wyżej

Wyłączaj silnik na postoju

Już podczas krótkich postojów warto wyłączyć silnik. W nowoczesnym aucie wyłączenie silnika w trakcie postoju dłuższego niż 10 – 15 sekund powoduje oszczędności paliwa. Przy starszych autach czas jest dłuższy i wynosi minimum 30 sekund.

Zwykle do 5%.

Przyspieszaj w kontrolowany sposób

Przyspieszaj dynamicznie autem do prędkości 60 km/h, wciskając pedał gazu do 3/4 głębokości, po to aby szybko włączyć najwyższy bieg. Powyżej 60 km/h przyśpieszaj bardziej umiarkowanie, aż do uzyskania ekonomicznej prędkości samochodu.

Zwykle do 10%.

Utrzymuj ekonomiczną prędkość auta

Ekonomiczna prędkość dla każdego samochodu jest nieco inna, jednak zwykle znajduje się ona w pobliżu 90 km/h. Musisz wiedzieć, że oprócz parametrów silnika na zużycie paliwa w znaczyn stopniu wpływają również: opór powietrza i opory toczenia auta.

Wzrost zużycia paliwa w aucie zależności od prędkości jazdy, odniesiony do zużycia paliwa przy prędkości 90km/h:

100 km/h = 5 - 10%

110 km/h = 10 - 15%

120 km/h = 25 - 30%

130 km/h = 40 - 45%

140 km/h = 60 - 70%

150 km/h = 100 - 110%

160 km/h = 150 - 160%

Optymalnie zmieniaj biegi, staraj się jeździć na maksymalnie wysokim biegu, utrzymuj niskie obroty silnika

Jak najkrócej jedź na pierwszym biegu. Jak tylko samochód ruszy z miejsca, przełączaj skrzynię na drugi bieg. Przeskakuj “niepotrzebne biegi”. Już przy 30km/h można wrzucić trzeci bieg, a przy około 50km/h można przeskoczyć czwarty bieg i od razu włączyć 5 bieg. Zapewne wiesz, że przy tej samej prędkości można jechać na niższym biegu przy wysokich obrotach lub na biegu wyższym przy niskich obrotach. Jednak ten drugi przypadek pozwala przy tym znacząco zredukować zużycie paliwa. Zmieniaj bieg na wyższy nim silnik osiągnie maksymalny moment obrotowy, zwykle w granicach 2000 (diesel) – 2500 (benzyna) obr/min. Staraj się trzymać silnik na wysokim biegu i niskich obrotach. Współczesne skrzynie biegów pozwalają na jazdę na najwyższym biegu nawet z prędkością około 50 km/h i zmieniaj biegi na niższe przy prędkości obrotowej silnika 1000 (diesel) – 1500 (benzyna) obr/min.

Zwykle około10%.

Parkuj tyłem

Wykonując manewry parkingowe na zimnym silniku spalasz więcej paliwa. Parkowanie tyłem zmniejsza liczbę manewrów potrzebnych do wyjechania z niego i ułatwia wyjazd.

Poniżej 5%.

Używaj klimatyzacji z umiarem

Pamiętaj, że mimo zwiększonego zużycia paliwa z klimatyzacji należy korzystać w gorące dni, gdyż jest udowodnione, że jazda w wysokiej temperaturze jest prawie tak samo niebezpieczna, jak jazda pod wpływem alkoholu. Jednak trzeba to robić rozsądnie. Wyższe zużycie paliwa przy włączonej klimatyzacji pojawia przede wszystkim w wypadku gęstego ruchu na drodze lub przy ustawieniu bardzo niskiej temperatury we wnętrzu auta. Nie bez znaczenia jest również typ klimatyzacji. Zaawansowane systemy są w stanie same regulować moc sprężarki i w ten sposób oszczędzać paliwo. Aby zmniejszyć spalanie auta związane z używaniem klimatyzacji wystarczy przewietrzyć samochód przed jazdą. Wówczas nagromadzone ciepłe powietrze wydostanie się z auta i klimatyzacja będzie miała mniej pracy. Warto również w pierwszej fazie włączyć wewnętrzny obieg powietrza. Wówczas klimatyzacja nie będzie musiała schładzać powietrza napływającego z zewnątrz. Podczas jazdy wszystkie szyby powinny być szczelnie zamknięte jak również powinna być zaciągnięta roleta szyberdachu. Optymalna temperatura we wnętrzu pojazdu to 21 do 23 °C. Ponadto lekarze przestrzegają przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz.

Na zużycie paliwa najbardziej wpływa początkowa faza, w której następuje schłodzenie nagrzanego powietrza w samochodzie do ustalonego poziomu. Zużycie paliwa w tym czasie może wzrosnąć nawet o 20 do 25%.Utrzymanie ustalonej temperatury w zależności od stylu jazdy i typu klimatyzacji wymaga zwykle od 1 do 2 litrów paliwa w mieście i od 0,5 do 1 litra paliwa poza terenem zabudowanym na każde 100 przejechanych kilometrów.

Wyłączaj niepotrzebne odbiorniki prądu w samochodzie

Pamiętaj, że wytwarzany w aucie prąd nie jest darmowy. Zatem wyłączaj zbędne odbiorniki prądu w samochodzie. Podgrzewane fotele lub szyby potrafią wyraźnie zwiększyć spalanie. Odłączaj nieużywaną ładowarkę i GPS.

Ogrzewane fotele potrafią zwiększyć zużycie paliwa o 0.3 litra na 100 km.

Unikaj jazdy na krótkich dystansach

Duże oszczędności daje rezygnacja z używania samochodu na krótkich trasach, tj. do 5 kilometrów. Dopiero po przejechaniu kilku kilometrów i nagrzaniu się silnika zużycie paliwa wraca do normy.

Po uruchomieniu silnik zużywa nawet do 40 litrów paliwa na 100 km.

Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach

Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie paliwa. Poza tym niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania, ale również powoduje ich przyśpieszone zużycie. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem powodują zwiększone zużycie paliwa. Pamietaj o tym, zwłaszcza przy temperaturach powyżej 10 oC.

Ciśnienie w oponach niższe o 0,5 bar od zalecanego przez producenta, wyraźnie wpływa na zwiększenie zużycia paliwa ( samochód spala co najmniej 5% więcej).

Utrzymuj właściwy stan techniczny auta

Zapieczone hamulce lub niewłaściwy olej w silniku (o zbyt dużej lepkości) przyczyniają się do znacznego zwiększenia zużycia paliwa. Dlatego zmieniaj olej i serwisuj swoje auto zgodnie z zaleceniami producenta. Zużyte świece i brudne filtry również powodują wyraźne zwiększenie zużycia paliwa przez auto.

Zapieczone hamulce bez problemu potrafią zwiększyć zużycie paliwa od 2 do 4 litrów na każde 100 pokonanych kilomentrów. Z kolei stare świece i brudne filtry potrafią zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10 procent.




UWAGA - Dane publikowane w serwisie www.gnomon.pl służą wyłącznie celom informacyjnym. Pomimo że dokładamy wszelkiej staranności aby zamieszczane informacje odpowiadały stanowi faktycznemu, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za aktualność i dokładność udostępnianych danych oraz ich przydatność dla podejmowanych decyzji/działań przez użytkowników naszego serwisu.



      powrót